جمهوری اسلامی ایران؛ از بدو تأسیسش حامی فلسطین بوده و آن را به انحای مختلفِ مالی؛ معنوی و لجستیکی به منصه ظهور رسانده است. این اتفاق تازه و بدیعی نیست و تمام دنیا از این حمایت آگاهی دارند.

محور مقاومت

به گزارش همشهری آنلاین، مسعود ادریسی؛ سفیر اسبق ایران در لبنان: از ابتدای شروع عملیات طوفان‌الاقصی در 15مهر سال گذشته، مقامات ایرانی، از رهبری گرفته تا ریاست جمهوریِ وقت به این مسأله اذعان داشتند که این عملیات بدون اطلاع آن‌ها بوده و طوفان‌الاقصی کاملا عملیاتی فلسطینی است. حتی مقامات سیاسی حماس نظیر شهید اسماعیل هینه هم تأکید کردند که از مفاد این عملیات اطلاعی نداشته و در پوشش سری و محرمانه کامل نظامی و امنیتی این اقدام حماس انجام شده است. با توجه به این مسأله باید بیان کرد چنین ادعایی که ایران حماس را وارد جنگ کرده و او را در آتش تقابل با اسرائیل انداخت مطلبی خلاف واقع بوده و از منظر موضع‌گیری‌های مقامات سیاسی ایران و خود حماس قابل رد است.

با اینحال جمهوری اسلامی ایران؛ از زمان شروع عملیات طوفان‌الاقصی به بعد حمایت صددرصدی خودش از فلسطین و مقاومت را اعلام کرد. البته گفتنی است که موضوع حمایت از فلسطین وگروه‌های مقاومتی آن که در راستای آزادسازی این کشور تلاش می‌کنند معطوف به طوفان الاقصی نمی‌شود و سابقه دار است. اساسا جمهوری اسلامی ایران؛ از بدو تأسیسش حامی فلسطین بوده و آن را به انحای مختلفِ مالی؛ معنوی و لجستیکی به منصه ظهور رسانده است. این اتفاق تازه و بدیعی نیست و تمام دنیا از این حمایت آگاهی دارند.

همچنین از فردای طوفان‌الاقصی، نیروهای مقاومت اسلامی حزب الله لبنان نیر با فعال کردن ظرفیت‌های خود زمین جنگ دیگری را علیه اسرائیلی‌ها در منطقه شمال اراضی اشغالی گشودند که تا به امروز این درگیری‌ها ادامه دارد. گفتنی است که حزب الله لبنان علی‌رغم ضربات منطقه ای و بیت المللی که متحمل شد و با وجود شهادت بخش قابل توجهی از فرماندهان و رهبران سیاسی خودش همچنان در جبهه جنوب فعال است و تا برقراری آتش بس در غزه جنگ خود علیه رژیم صهیونیستی را پیگیری می‌کند. به تعبیری اگر جمهوری اسلامی ایران در پی خالی کردن پشت مقاومت بود می‌توانست به حزب الله بگوید که دیگر از حماس و مردم فلسطین دفاع نکنند و خودشان را درگیر این جنگ نسازند.

از سوی دیگر تجربه جبهه مقاومت این مسأله را به خوبی نشان داده است که جمهوری اسلامی ایران همواره پشتیبانی خود از این محور را دنبال کرده و لحظه از حمایت گروه‌ها و دولت‌های مقاومت پا پس نکشیده است. تجربه لبنان، عراق، سوریه و یمن به خوبی بیانگر این مسأله هستند که جمهوری اسلامی ایران و نیروهای آن هیچگاه در پی خالی کردن جبهه و عدم حمایت از نیروهای مقاومت نیستند.

کد خبر 886692

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha